Monday, November 22, 2010

~ ReSePi UdaNg MaSaK PedAs ~

yuhuuuuuuu im backkkkkk hehehehe lama tul angah menyepikan diri kan?? hehehee almaklum la.. sibuk memanjang kan?? tue la org kata bila tak ada keje ermmm terjah menterjah la.. tapi bila dah ada keje ambik ko... langsung x ada masa nak terjah hehehee...
Ok..ok..ok... angah tunaikan janji angah kongsi resepi ngan korang yg angah kata nak bagitahu apa resepinya masa hubby masak utk angah hehehe...


Bahan2Nya:-
5 ketul Udang Besar
Minyak masak
Garam
11/2 sudu Cili kering yg siap di blander
1/2 biji Bawang Kuning(Hiris)
 12 ulas Bawang Putih (ketuk)
 3 batangSerai (hiris)
 7 batang Cili Api (Ketuk)
  1 batang cili merah (hiris)
  11/2 inci Halia(ketuk)
 11/2 inci Lengkuas (ketuk)
  3 sudu Sos cili
 1 sudu kecil Sos Tiram
  1 biji Tomato (potong 4)
  bawang goreng (hiasan)
   Daun sup (hiasan)
 4 helai daun limau purut (koyak)
Air & tepung jagung




Cara memasaknya:-
Udang di gaulkan bersama2 garam Kemudian gorang sehingga garing 


1.  Panaskan minyak masuk kan cili yg di blander masak sehingga naik bau..

2.  Kemudian masukkan bahan2 yang di hiris & ketuk tadi (bawang kuning,bawang putih,serai,cili api,cili merah,halia & lengkuas)
3. Seterusnya masukan sos2 yg ada & air beserta sefikit tepung jagung

4. Kemudian masukkan daun limau yg di koyak tadi & sedikit garam bagi menambah perisa..serta tomato.

Akhir sekali sedia untuk di makan..... hiaskanlah dengan daun sup & bawang goreng.... 

Yum..yum... tetiba lak perut nie lapar tengok menu kat atas nie....So bole la try ye... Selamat memasak hehehe...

P/S: UV angah turun merundum....aksi membalas dendam.........tungguuu angah mai umah korang.... hehehhee...

46 Budak comei:

sarah-najwan said...

yummyy...tapi akak alegik udang..huhu

nati akak vote yer...hehe

az rina a.k.a jaijina said...

erm, yummy..thanks ye angah, nanti boleh cube..

Amy Syaquena said...

salam angah...

sedapnye fav amy nie...

kakcik said...

Cukupke 5 ekor je udang tu, Angah? :)

Sarah Syazwani said...

sedapnyer...lehla masak utk berbuka arini

Zura said...

ganti ngan ayam ke daging ke sotong ke boleh x...zura xmakan udang...alergic..

MamaYatie said...

cukup ker 5 ekor udang..hehehe

Rinna said...

Wahh sedapnya..resepi nie..curlast laa.. :)

ozzy said...

salam..

Memang sedap udang tu..feveret kalau masak sambal tumis

Sophia Rani said...

wahhh.. terliur sy tau.. dah la lom mkn lagi... leh try resepi ni. :)

Lady SharpShouter said...

ah sedap sedap.nnt den try.tp leh tuko benda lain kan?lady allergik seafood.wowowo

aibaks said...

wa...angah nak jad chef lak lepas ni.. hehe..

mahira oya said...

sedapnya...oya suke udang

zmah said...

Sedapnya,nasib baik akak baru habis makan nasi...kalau tak dia kena masak untuk akak,salam perkenalan dari akak.

zulkbo said...

salam..
amboi berketui
udang..masak
apa pun sedap nih..
huhu..

eiela said...

sedapnya,,lapar plak tengok menu tuh. =)

Latest Entri :
Punca Kanser Payudara Lelaki dan Perempuan

Gayahspears said...

sedapnyer akak ngah.. tp gayah xley mkn udang :( sob2 sedey2..huhu

POSH76 said...

sedapnyer hehe

Fiqas said...

mana pegi angah lama tak nampak ?
sedap udang tu, boleh selalu masakkan nnt...angah leh jadi mem besar je sbb chef dah ada...:)

belalang hijau said...

haaaa!!!
lapar! lapar!
nak sket!

Afzainizam said...

★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
buat pembaca blog kami
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★

Salam kunjungan salam ziarah…. amboiiii mengiurkan wooo.... aku ni hantu gilerrrr ngan udang jangan kata sepinggan sekuali boleh habiskan ....

aku nak try lah mana lah tau boleh jadi sedap dari sifu chef Angah kut....

aku baru balik memancing tak dapat ikan pun tapi umpan udang ada lagi banyak dalam peti ais tewww.... boleh pakai buat masak tak????

E.d.Y said...

ya Allah..terliur

Heidi Shafiq said...

aduhh.. terliur aku..

AngahSayang2314 said...

kak sarah: hehehe tak pe kalau alegik tukarkan lah ke ikan pun bole gak.. hehehe

AngahSayang2314 said...

kak rina: no hal u w'come hehhe

AngahSayang2314 said...

amy ye ke?? meh dtg kajang angah bagi rasa nak???

AngahSayang2314 said...

salam kak cik eh kalau ikutkan tak cukup sangat hehehe

AngahSayang2314 said...

sarah pose ye... bole gi try yer

AngahSayang2314 said...

zura no hal bole jer janji di tukarkan pun bole apa hehehe

AngahSayang2314 said...

kak yatie kalau ikutkan tak cukup tue hehehe

AngahSayang2314 said...

kak rinna yup memang curlas uu hehehe

AngahSayang2314 said...

salam

abg ozzy tue udang besar tak sedap kalau masak sambal tumis..

AngahSayang2314 said...

sophia bole jer.. apa lagi cuba la hehehe

AngahSayang2314 said...

lady bole jer kalau nak tukarkannya.. tak kisah

AngahSayang2314 said...

aibaks tue bukan resepi angah la hubbyku punya yeehaaa.. tapi kalau sesekali tak salah kan??

AngahSayang2314 said...

mahira ye ke yum..yum... hehehe

AngahSayang2314 said...

kak zmah ye ke?? hehehe.. tak pe next time dtg umah angah bagi rasa ye hehehe

AngahSayang2314 said...

salam hehehe memang sedapppp yummy

AngahSayang2314 said...

eiela ye ke hehehe

AngahSayang2314 said...

gayah kalau tak leh makan apa lagi tukar ke ikan kembung pun bole gak

AngahSayang2314 said...

posh heheh sedap tuee hehehe

AngahSayang2314 said...

fiqas angah menghilangkan diri hehee..
rindu yeee..... me to,3,4 hehehe

ye ke membesar hehehe bole la..

AngahSayang2314 said...

belalang nak ke??

AngahSayang2314 said...

salam nizam...

wah.. kau pun suka gak ye...

eh kalau balance umpan tak mo la... baik campak jer dalam tue balik
beli la lain cik abg oiii hehehee

AngahSayang2314 said...

edy terliur la.. hehehe

e.l.i.z.@ said...

sedapnya tgk udang tu..rajin angah masak...eli dh start cuti sem ni, hubi suh belajar masak..amik resepi angah la hehe

Related Posts with Thumbnails