Monday, July 5, 2010

~ MaSaKan IkAn BaWaL PeDaS ~

ermmm semperna hari isnin ada yg x ada mood kan??? termasuklah angah gak..angah ada resepi nak kongsi2 ngan korang nie..tu pun kalau korang sudi lah... jom sebenarnya nie masakan angah masa last week. Tapi nie bukan resepi dari buku or sapa2 pun. Tapi nie resepi dari hubby angah tau..angah biasanya kalau masak pedas tak suka buat sebab angah suka air tangan hubby tau? sedapppp..... jangan tak caya hubby angah pun pandai masak tau.. Tapi kalau angah nak makan apa2 dari masakan hubby mesti dia buatkan..ermmmm jealous tak?kenapa kalau korang nak senang korang cari suami yg pandai masak tau?? hehehe ok jom...


Bahan2 nya....

  1. 2 ekor ikan bawal - Gorengkan siap2 (terpulang nak guna ikan apa)
  2.  1/2 Bawang Holland / Kuning - hiris
  3. 1/2 inci  Halia- ketuk
  4.  20 biji Bawang putih -ketuk ( lagi bnyak lagi bagus hubby kata)
  5. 4 batang Serai- hiris
  6. 1 biji kecil Bawang merah - Blender
  7. Sedikit belacan - Blender
  8. 15 biji cili api - Blender (angah suka pedas kalau nak kurang pun bole)
  9. Sedikit daut limau purut - di hiris / recik 
  10. Sedikit minyak untuk menumis
  11. 1sudu sos tomato
  12. 2 sudu sos cili
  13. 1 Sudu sos Tiram
  14. 1 sudu sos sotong
  15. 1 cawan air
  16. 1/2 sudu kecil tepung jagung  
  17. secukup rasa garam , pak aji & gula


tengok hubby angah pun tolong...

Goreng ikan tanpa guna kunyit hanya guna garam aja....& minyak mesti banyak ya.. 


sediakan bahan2 hiris & ketuk

Bahan2 blender ye...

kemudian masa untuk masak lakkkkk

ya masukkan bahan no.10 tunggu sampai minyak panas
(abaikan kuali mak den yg berkerak tue ye....)

Kemudian masuk kan bahan2 blender..Setelah dah naik bau barulah masukkan bahan2 ketuk & hiris baru dia naik bau lagi.. masuk kan bahan no.11,12,13,14,
kemudian masukkan no.15 & 9 bila dah mendidih baru la masukan 16 & 17.
kemudia dah siappp masa untuk melantak lak hehehe...

Tada.. nie la ikan bawal masak pedas hubbyku.... dia yg ajar angah..hahaha

So pada korang selamat mencuba....Resepi yg tak berapa pandai nak buat baru belajar ngan hubby selama nie tahu makan jerrrrrr hahahah...Tapi kalau korang nak tahu dia masak tomyam lagi sedap macam kat kedaiiiiii..
Air tangan hubby kalau masak memang sedap kalah angah?????? dah macam makan kat kedai??
tapi kalau nak suruh dia masak nak kena tunggu mood!!!!!huhuhuhuuu


Orang kata kalau lelaki masak lagi sedap dari perempuan???? betul ke?????


39 Budak comei:

LYaFRINA said...

ramainya org xde mood harini.. samala... hehehee

tp tgk ikan bawal ni.. tgugat skit iman..lya pose arini.. hehehhee...
resepi tu..blh la lya ciplak yer..

kakcikseroja said...

Untungnya angahhhhhh... :)

Zura said...

biasenye lelaki pandai masak nie cerewet...

pawaka19 said...

sedapnya kakngah..pandai jugak suami kak ngah tulung masak yea..bgus2..

New Entry Pawaka19 Dot Com

"Manuskrip Adoft Hitler Sewaktu di Penjara , Di lelong"

jane said...

waaaaaahhhhhhhhh

sedap ni kak angah

leh try;)

NICK IRFAN said...

nmpk mcm sedap jer nnt nk suh mak masak la... hehe

Rizziela said...

Sedapnya ikan bawal ni..akak suka buat bawal sweet & sour

Yana@Nana said...

hehe sedap yer.. apa yg pentg "KERJASAM"
HEHEH :)

AngahSayang2314 said...

lya kalau kau nak ciplak ambik la.. nama pun nak kongsi2 kan???

AngahSayang2314 said...

kak cik apa yg untung???? sebab hubby tolong ke???

Amy Syaquena said...

ya allah angah kau telah membuka selera ku...sedapnyalah...nak sikitttttttttt!!!!!!

AngahSayang2314 said...

zura: ye ke??? bole jadi gak kata zura nie

AngahSayang2314 said...

pawaka pun kena macam tue tau

AngahSayang2314 said...

jane bole ambik la kalau rajin hehehe

AngahSayang2314 said...

nick buat apa suruh mak nick la buat sendiri

AngahSayang2314 said...

kak ziela angah pun suka gak tapi nie masak pedas yum..yum...

AngahSayang2314 said...

yana nanti dah kawen suruh hubby masak tau hehehe

AngahSayang2314 said...

amy terpukau ke?? apa lagi try balik kang ye...

shima said...

fuyyooo...pasni boleh la masak utk kami plak yer...ekeke..

baru nk ngutuk pasal kuali, dh bg warning dulu...wakaka

AngahSayang2314 said...

oii pn shima kalau nak makan free & rasa den masak meh datang umah den kat kajang yeee..

tue la kau tahu nak kutukkk jer

E.d.Y said...

malas nak mencuba..masakkan boleh??hehe

AngahSayang2314 said...

edy kalau nak nanti angah masakkan ye.. tapi tunggu kenduri tau..hehehe

Rinna said...

Wahh Angah..pandainyaa..pilih suami yer.. pandai masak lagik.. caya laa.. tak payah laa gi makan kat kedai.. :)

AngahSayang2314 said...

rinna entah dah katakan jodoh nak buat macam mana kan??? hehehe

E.L.I.Z.A said...

eli pun x mkn pedas..kalu hubi eli masak, mmg dia wat pedas gak sikit..sikit je la sbb nnt eli x mkn, budak² pun x mkn kekeke

tgh pose gak ni..meleleh sikit je kekek

p/s: rajin angah wat entri resepi..siap ada gambar.

iyllienaz said...

mungkin betul la tu kot..hehe..cuma lelaki malas nk masak je..

NICK IRFAN said...

er... er... sy xreti masak la kak? ops! malunyer...

kak ina kl said...

memang untung hb rajin ke dapur..seronok camtu

b.E.L.L.e said...

nyummmy2..syedapnye...nak sikit boley?hehe..pandai hubby angah masak.. *jeles*

norhaizan said...

wah bestnyer angah...hubby leh masak utk angah..nmpk sedap je ikan bawal tu..nyum2..mula la rasa lapar ni..huuu

Ann said...

aah betul2 laki kalo masak, mmg sedap betull...tp cerewet pun sama lah...

AngahSayang2314 said...

thanks eli dah tak tahu nak letak n3 apa dah nie

AngahSayang2314 said...

iyli: betul tue apa yg iyli kata

AngahSayang2314 said...

nick tak pe bole belajar kan???

AngahSayang2314 said...

kak in memang betul kata kak ina

AngahSayang2314 said...

belle thanks tapi kena tunggu dia rajin la kalau nak merasa heheh

annfrendly said...

wah.. sedapnya.. hubby angah pun tolong kat dapur.. rajinnya :)

best dapat husband camtu..
angah nanti ann nak tryla..
suke ikan bawal.. nyum..nyumm

aMiYs said...

rajinnye hubby angah tolong kat dapur.. hubby kita kirim salam aje la... dia tolong jugak.. tolong mkn je... huhu...

Cik_HaWa said...

RAJIN NYA HUBBY ANGAH TOLONG ANGAH MASAK Heheh..^_^

Related Posts with Thumbnails