Friday, June 11, 2010

~ FiKirKaN SeJeNaK Di PaGi JuMaAt ~

Alhamdullila..pagi jumaat nie hari segala penghulu hari kita dapat bersama2 bangkit di bumi bertuah ini..Sebelum tue marilah kita renung2kan apa yg dikata diabawah ini.....
sorry gambar lama.. angah ambil..


Perkara Sebelum Tidur( Tafsir Haqqi )

Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra :

 "Ya Aisyah jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara, yaitu :

1. Sebelum khatam Al Qur'an,
2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir,
3. Sebelum para muslim meridloi kamu,
4. Sebelum kau laksanakan haji dan umroh....


"Bertanya Aisyah :

"Ya Rasulullah.... Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika?"


Rasul tersenyum dan bersabda :  "Jika engkau tidur bacalah : 

1. Al Ikhlas tigakali seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur'an.
Bismillaahirrohmaanirrohiim,
Qulhualloohu ahad' Alloohushshomad' lam yalid walam yuulad' walam yakul lahuu kufuwan ahad' ( 3 x )

2. Membacalah sholawat untukKu dan para nabi sebelum aku, maka kami semua akan memberi syafaat di hari kiamat.

Bismillaahirrohmaanirrohiim, Alloohumma shollii 'alaa syaidinaa Muhammad wa'alaa aalii syaidinaa Muhammad ( 3 x )

3. Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredloi kamu.
Astaghfirulloohal adziim aladzii laa ilaaha illaa huwal hayyul qoyyuum wa atuubu ilaih ( 3 x )

4. Dan,perbanyaklah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir maka seakan-akankamu telah melaksanakan ibadah haji dan umroh"
Bismillaahirrohmaanirrohiim, Subhanalloohi Walhamdulillaahi walaailaaha illalloohu alloohu akbar(3 x )


p/s: ingatlah sebelum mati...

9 Budak comei:

annfrendly said...

bagusnya info ni..
mana angah dapat?
thanks share kat sini...
angah.. surah al ikhlas baguskan,..

ermm dari sekarang ann kena menabung kat tabung haji... nanti dapat gi haji cepat :)

E.L.I.Z.A said...

tQ for sharing...info yg sgt bagus di hari jumaat =)

AngahSayang2314 said...

ann: hehehe best kan?? info yg bernas tue angah sendiri pun tak tahu nak ckp macam mana

AngahSayang2314 said...
This comment has been removed by the author.
AngahSayang2314 said...

Eliza sama2 kalau ada lagi angah kongsi2kan lagi tau

deqyalalink said...

syg kakngah! info ni bguna sgt!

NICK IRFAN said...

thnkz kak kerana sudi berkongsi info ni... menarik entry akak ni... :)

AngahSayang2314 said...

Deqya: sayang adikku jua..hehehe

AngahSayang2314 said...

Nick: sama2 tak salah kita kongsi2kan kan???

Related Posts with Thumbnails