Monday, June 21, 2010

~ 9 ReJab Di BuLan June 2010 ~

Salam semua...
Maaf lah n3 angah hari nie lambat la.Angah hari nie rasa nak demam pun ada,rasa letih pun ada semua ada.Sekarang nie angah terpaksa la lambat update blog angah.Ok tanpa membuang masa angah nak kongsi2 ngan korang ye..Tuan punya diri yg sedang update blog nie hari nie berpose tau.....Bukan pose ganti yg tertinggal tue,tetapi pose sunat bulan rejab sebab tahun nie bulan rejab angah tak ada lagi pose sunat.Dalam hadis ada kata kalau kita pose sunat di bulan rejab banyak dapat pahala jom angah nak bagi info kat korang jom..jom..jom...

KELEBIHAN BULAN REJAB (1)

1. Sabda Nabi saw :
"Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab nescaya Allah muliakan kamu dgn seribu kemuliaan di hari kiamat."

2. Sabda Nabi saw :
"Bulan Rejab bulan Allah, bulan Syaaban bulanku dan bulan Ramadhan bulan umatku."

3. Kemuliaan Rejab dgn mlm Isra' Mi'rajNya, Syaaban dgn mlm NisfuNya dan Ramadhan dgn LailatulqadarNya.

4. Malam awal Rejab, mustajab doanya (Kitab Raudhoh Imam Nawawi).

5. Puasa sehari pada bulan Rejab, mendapat syurga yg tertinggi (Firdaus). Puasa 2 hari dilipat gandakan pahalanya.

6. Puasa 3 hari pada bulan Rejab, dijadikan parit yg panjang yg menghalangnya dia ke neraka (pjgnya 1tahun perjalanan).

7. Puasa 4 hari pada bulan Rejab, diafiatkan drp bala & drp penyakit yg besar2 & drp fitnah dajal di hr Qiamat.

8. Puasa 5 hari pada bulan Rejab, aman drp azab kubur. Puasa 6 hr pd bln Rejab keluar drp kubur bercahaya di mukanya.

9. Puasa 7 hari pada bulan Rejab, ditutup drpnya 7 pintu neraka.

10. Puasa 8 hari pada bulan Rejab dibuka baginya 8 pintu syurga.

11. Puasa 9 hari pada bulan Rejab, keluar dari kuburnya lalu menyeru ditolak dia masuk ke syurga.

12. Puasa 10hari pada bulan Rejab, Allah jadikan baginya hamparan perhentian di titi Siratul-Mustaqim pd tiap 1 batu.

13. Puasa 16 hari pada bulan Rejab, akan dpt melihat wajah Allah dlm syurga & org yg pertama menziarahi Allah dlm syurga.

14. Puasa 19 hari pada bulan Rejab, dibina baginya sebuah mahligai di hdpn mahligai Nabi Allah Ibrahim & Nabi Allah Adam.

15. Puasa 20 hari pada bulan Rejab, diampunkan segala dosanya yg telah lalu. Maka mulalah beramal barang yg tinggal drp umurnya (pembaharuan umur). 

16. Berkata Saidina Ali :
* Puasa Rejab 13 hari seperti puasa 3,000 tahun.
* Puasa Rejab 14 hari seperti puasa 10,000 tahun.
* Puasa Rejab 15 hari seperti puasa 100,000 tahun.

17. Kelebihan bulan Rejab dari segala bulan seperti kelebihan Quran atas segala Qalam.

18. Puasa 1 hari pada bulan Rejab seperti puasa 40 tahun dan diberi minum air dari syurga.

19. Puasa 10 hari pd bulan Rejab, dijadikan 2 sayap, terbang spt kilat di atas titi Siratul-Mustaqim di hari Qiamat.

20. Puasa 1 hari pada bulan Rejab seperti mengerjakan ibadat seumurnya.

Berseru dari langit :
GEMBIRALAH KAMU DGN KEMULIAAN YG BSR & DIMINUMKAN DIA KETIKA HENDAK MATI. MATI DGN PUASA, MASUK KUBUR DGN PUASA, KELUAR KUBUR DGN PUASA & MASUK SYURGA DGN PUASA (AL-HADITH). (BERPUASA PD SIANG HARI & BERIBADAT PD MLMNYA).

21. Bln Rejab Syahrullah (Bulan Allah), diampunkan dosa org2 yg meminta ampun+bertaubat kpd Allah. Puasa bln Rejab wajib bgnya: a) diampunkn dosa yg lalu. b) dpeliharakn Allah umur yg tinggal. c) lepas dr dahaga hr qiamat.

22. Puasa pd awal Rejab, pertengahannya & akhirnya spt puasa sebulan pahalanya.

23. Org yg lemah dr berpuasa pd bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap2 hr sekurang-kurangnya sebiji roti.

24. Siapa yg bersedekah pada bulan Rejab seperti sedekah 1,000 dinar, dituliskan kpdnya tiap sehelai bulu roma jasadnya 1,000 kebajikan, diangkat 1,000 darjat, dihapus 1,000 kejahatan.

25. Tiap sehari puasanya pada bulan Rejab dan sedekahnya pada bulan Rejab seperti 1,000 Haji dan Umrah. Dibina 1,000 mahligai 1,000 bilik dan 1,000 bidadari, lebih cantik drp matahari 1,000 kali kerana keistimewaan bulan Rejab, bulan Allah.

26. Bersedekah pd bln Rejab dijauhkan Allah drp api neraka krn kemuliaan bulan Rejab, bulan Allah.

27. Allah jadikan di belakang Jabal Qaf bumi yg putih yg penuh dgn Malaikat dgn panji2 berhimpun pd tiap malam Rejab meminta ampun oleh mereka kpd umat Muhammad. Allah menjawab : Telah aku ampunkan mereka!

28. Barangsiapa meminta ampun (beristighfar kpd Allah pagi dan petang 70kali atau 100kali, pada bulan Rejab, diharamkan tubuhnya drp api neraka.

29. Sesiapa berpuasa sebulan pd bln Rejab, Allah berseru kpdnya: "Telah wajib hakmu atasKu, maka mintalah olehmu kpdKu. Demi ketinggianKu & kebesaranKu, tiada Aku tolakkan hajatmu. Engkau adalah jiranKu di bwh arasyKu, engkau kekasihKu dari segala makhlukKu, engkau terlebih mulia atasKu. Sukakanlah kamu, tiada dinding antaraKu & antara engkau."

30. Puasa pd 27bln Rejab spt puasa 60 bln pahalanya. Jika disertai dgn sedekah spt puasa 1,000 thn krn kebesaran hari Isra' Mi'raj.

31. Siapa yg lapangkan kekeruhan,kesusahan mukmin pd bulan Rejab dikurniakan Allah mahligai yg bsr dlm syurga Firdaus.

32. Siapa yg berpuasa 3 hari pd bulan Rejab & beribadat pd mlmnya (berjaga) spt dia berpuasa 3,000 thn, diampunkan bgnya 70 dosa2 bsr tiap2 hari, ditunaikan 70 hajat tika keluar nyawanya drp jasad, 70 hajat dlm kuburnya, 70 hajat tika terbang suhuf (tika Quran dinaikkan ke langit), 70 hajat tika ditimbang amalannya di Mizan, 70 hajat tika berlalu di titi Siratal-Mustaqim.

33. Rejab ertinya :
Ta'zim (kebesaran, keagungan, kemuliaan), Rahmat, Pemurah, Kebajikan krn keagungan, kebesaran & kemuliaan bulan Rejab itu maka Allah limpahkan rahmatNya, kemurahanNya & kebajikanNya terhadap hamba-hambaNya yg beriman & beramal pd bulan Rejab dgn berpuasa pd siangnya & beribadat pd mlmnya.

34. Rejab bulan menabur benih. Syaaban bulan menyiram tanaman. Ramadan bulan menuai.

35. Rejab menyucikan badannya. Syaaban bulan menyucikan hatinya. Ramadhan menyucikan rohnya.

36. Rejab bulan maghfirah (keampunan). Syaaban bulan syafaat. Ramadan bulan menggandakan kebajikan.

37. Rejab bulan taubat. Syaaban bulan muhibah. Ramadan dilimpahi pahala amalan yg byk.

38. Rejab diganda 70 pahala. Syaaban diganda 700 pahala. Ramadhan diganda 1,000 pahala.


Pada kawan2 angah jom lah kita tunaikan ibadah pose terutamanya pada siapa yg belum ganti pose..Ramadhan dah dekat?????

17 Budak comei:

b.E.L.L.e said...

salam angah. bagus nye sharing info bulan rejab.. hehe..jom same2 pose sunat..hehe.boley wat tmbah pahala..hehe..

AngahSayang2314 said...

belle thanks baca..

LYaFRINA said...

tq for sharing..
bulan y penuh manfaat utk kita b'amal.. mdapat 1000 kerahmatan disebaliknya

AngahSayang2314 said...

lya thanks marilah sama2 kita bermanfaat di bulan yg mulia amin

Yana@Nana said...

Salam akak.. wah banyak kelebihan.. satu info yang sgt2 berguna.. banyak yer kelebihan bulan Rejab ni..

Yana@Nana said...

Salam akak.. wah banyak kelebihan.. satu info yang sgt2 berguna.. banyak yer kelebihan bulan Rejab ni..

AngahSayang2314 said...

yana thanks mari kita manfaatkan bersama ye

deqyalalink said...

panggilan puasa ganti telah menyahutt !!

NICK IRFAN said...

la..dh msuk bulan rejab ke? la xpasan plak sy... adoi... xsempat nak berpuasa thn lps puasa jgk thn ni terlupa plak? adoi...

E.L.I.Z.A said...

aduss...bulan rejab belum sempat nk pose, bendera merah sudah naik daa huuhuhuuh

selamat berbuka ye angah!

pawaka19 said...

wah..byk manfaatnye berpuasa bulan rejab ni..

New Entry Pawaka19 Dot Com

"Pekerjaan Paling Cool Di Dunia"

AngahSayang2314 said...

deqya: dah ganti ke??? kwang..kwang..kwang

AngahSayang2314 said...

nick tak sedar kan tahu dah nak masuk ramadhan balik kan???

AngahSayang2314 said...

eliza bendera merah dah naikkk toing..toing..toing...

AngahSayang2314 said...

pawaka memang banyak manfaat tau

annfrendly said...

bagusnya enrty angah ni.. ann tak pernah tahu pasal hari2 ni..

yang ann tahu bulan rejab memang bagus berpuasa..

AngahSayang2314 said...

thanks ann

Related Posts with Thumbnails